НАВЧАЄМОСЯ ПУБЛІЧНО МИСЛИТИ 🧠🧠🧠

ВПРАВИ на розвиток творчого мислення 🎧👁 ✒️

Журналіст – це людина з творчим, креативним і, водночас, критичним мисленням. Сьогодні, коли традиційні ЗМІ відходять у минуле (у молоді переважно так зване «кліпове мислення»), від людей, які формують інформаційні вкиди і меседжі, час вимагає не лише простої передачі інформації, а й так званого «репортажного» стилю й сторітелінгу ― життєвих історій ✍️.

На заняттях гуртків «Краєзнавча журналістика» й «Репортери» ІТА «ЮН-ПРЕС» Київського Палацу дітей та юнацтва вихованці 🤷‍♀️🤷‍♂️ у форматі онлайн займаються розвитком репортажного й творчого мислення.

Хочемо поділитися з вами ВПРАВАМИ НА РОЗВИТОК ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ, вкрай необхідного для журналіста, незалежно від типу видання.

🎙 «ЖИВА МОВА»
МЕТА вправи – навчитися вести записи в непередбачуваній ситуації.

Без допомоги технічних засобів запишіть 15-хвилинний фрагмент «живої мови», підслуханий вами (наприклад, в автобусі, на вулиці, в черзі, в освітньому закладі), бажано без журналістської правки, зі збереженням авторської лексики.

🎙 «ФРАЗА-КАРТИНКА»
У журналістських матеріалах важливо не лише доносити інформацію, а й «показувати» її, створивши словесну візуалізацію, або так званий «ефект присутності».

Можна написати інформативно: «Він розсердився». А можна інакше: «Він вдарив кулаком об стіл, відкинув ногою стілець, його обличчя почервоніло…»….

Завдання – «показати» фрази:
«він голодний», «дівчинка боїться», «машина потрапила в аварію», «завис ноут», «йому холодно». Можна додати свої фрази.

🎙 «РЕПЛІКИ»
Спробуйте написати якомога більше реплік, які людина вимовляє, коли вона: роздратована, здивована, обурюється, не вірить, захоплюється, злиться, закохана, підтримує когось морально.

🎙 «ЖЕСТИ Й МІМІКА»
Опишіть погляди й жести, якими обмінюються:
бабуся й онук, які гуляють у парку;
школярі на перерві;
продавець і покупець, незадоволений тим, як його обслужили;
водій маршрутки і ветеран війни;
закохані хлопець і дівчина;
вчитель і учень, який, прогулюючи урок, випадково поцілив м’ячем у вікно; переможець конкурсу й керівник, який підтримує учасника на передньому ряду залу;
патрульний поліції й злодій, якого затримали «на гарячому» в тролейбусі.

🎙 «СМАЧНІ СЛОВА»
Що означає «хороший голос»? Спробуйте описати й пояснити це словами. Підберіть точні синоніми, епітети, вислови, щоб у читача, глядача чи слухача виникли відчутні асоціації, щоб він міг «побачити» те, що ви описуєте.

Опишіть і «покажіть» запахи, звуки, слова, поняття: жасминовий, бузковий, хвойний, лавандовий, лимонний, смолистий, нудотно-солодкий, смак цибулі, часниковий, запах мокрого асфальту, запах і звучання метро, пісня, хода, мітинг, радість, любов, горе, цуценя, автомобіль, абажур, абзац, абстракція, бавити, багатий, багатолюдний, багаття, вабити, вада, важкий, ваза, габарит, гавань, газ, газета.

🎙 «АСОЦІАЦІЇ»
МЕТА вправи – навчитися робити «містки-зв’язки» в майбутніх журналістських матеріалах, коли одне речення чіпляється за інше, один абзац логічно переходить у інший.

Напишіть осмислену фразу, в якій будуть три заданих слова:
абориген – бавовна – варення;
багнет – вакансія – газон;
варнак – галактика – дамба;
галантерея – дармоїд – евакуація;
дата – егоїзм – єресь;
еволюція – єхидний – жаба.

На наступних заняттях ми будемо далі займатися творчими розвивальними ігровими вправами.
Усім радимо спробувати потренуватися. Це цікаво й корисно. Заодно й розкажете, що у вас вийшло.

Natalya Plohotnyuk (кер.), Катерина Редько,
гурток «Краєзнавча журналістика» ІТА «ЮН-ПРЕС» КПДЮ