МАМА НА КАРАНТИНІ: як не збожеволіти на самоізоляції

Умови самоізоляції змінюють режим дня, біоритми і щільність особистого контакту в дитячо-батьківській взаємодії. Особливо гостро такий перехід відчувається, коли є діти-дошкільнята. Дитячі садки закриті, мамі потрібно виконувати роботу «на удалёнке», а дитина вимагає великої уваги.
Перфекціонізм в таких умовах вкрай заважає, варіантів вибору – не багато. Що робити, щоб зберегти ресурси і адаптуватися до нового стану справ?

1. Прийняти невизначеність і знайти свій кисень.
Пам’ятаєш, як у літаку – надягти кисневу маску на себе, потім на дитину. Мамо, як ти себе почуваєш? Перш, ніж думати про дитину або чоловіка, подумай про себе і оціни стан. Ти опинилася у невизначеності: страх і занепокоєння – природні реакції. Важливо самій адаптуватися, щоб не розряджати тривогу на дитину. Як себе почуваєш, який у тебе сон, чи достатньо рухової активності? Знайди свій кисень!

2. І ще раз про режим
Час потрібно планувати. Режим дитячого садка або школи визначає ритми, в яких живе сім’я. Найважливіше завдання в нових умовах – створити власний режим. Планування прибирає метушню і знижує рівень тривоги. Денна активність, прийом їжі, сон – краще наблизити цей режим до розкладу дитячого садка.
Вранці – зарядка, миємо руки і сідаємо їсти. Разом їмо, разом прибираємо – «яка ти велика, яка розумниця»! Потім спільні заняття: читаємо книжку, ліпимо, малюємо. Можете зліпити печиво і потім спекти його. Після – вільна ігрова діяльність – «а у що ти хочеш пограти?» Важливе правило: позаймався – прибери за собою. По можливості погуляти або порухатися, потанцювати. Після обіду, поки мама прибирає посуд, малюк трохи грає сам. «А давай ми з тобою відпочинемо, полежимо?» Спокійна музика, казка – і денний сон готовий! Полудень, ігрова діяльність, і до 9-10 вечора дитина вже буде готова до сну, а у мами ще залишається вільний час.

3. Розставляємо пріоритети
На початку карантину були грандіозні плани на генеральне прибирання і кулінарні шедеври?
Позбутися мотлоху, навести ідеальну красу, готувати ласощі і красиво сервірувати стіл – з цією бездоганною картинкою доведеться … розпрощатися. Що на першому місці? Спокійні стосунки з домочадцями, або ідеальна чистота? Важливо розставити пріоритети і вирішувати побутові питання простіше. Готувати нескладні страви залучати мультиварку і мікрохвильовку, напівфабрикати і посудомийка завжди виручать. І максимум допомоги від чоловіка і дітей.

4. Мамо, залучайте дитину!
Трирічна дитина вже здатна дістати речі з пральної машини, п’ятирічка – накрити на стіл. Спільні заняття знімають навантаження з мами і втягують дитину, привчають до самостійності. «А давай-но разом принесемо речі!» «А давай разом приготуємо суп – принеси дві морквини, три картоплі». Тоді побутова діяльність навчає і розвиває. Звичайно, може виникнути безлад, і процес піде повільніше, але не потрібно поспішати обов’язково до певного терміну. Не став надзавдання!
5. Делегувати. Якщо на карантині ви перебуваєте разом чоловіком, розподіліть обов’язки рівномірно. У дитячому садку вихователі працюють у дві зміни. Домовтеся: до обіду тато працює дистанційно, його не відволікати, після обіду мама передає йому почесну місію директора дитячого садка і займається іншими справами.

6. Грати і готувати
Разом готувати печиво, а потім його пекти. З солоного тіста ліпимо свої самі дивні фантазії, а потім їх можна розфарбувати. Різнобарвна квасоля, крупи і дрібні предмети – малюк, допоможи мамі розкласти по склянках! А скільки потрібно овочів для борщу, які ти знаєш? Розклади каструлі по місцях – діти обожнюють такі завдання! Захоплююча гра, і обід готовий!

7. Рухова активність
Що дорослий може робити з дітьми? Музика, танці, хованки, влаштувати бій подушками або подуріти. Корисно і мамі, і дитині. Обов’язково відкривати віконце, провітрювати. Гра «Ми не скажемо, ми покажемо», «Гаряче-холодне». Їх можна урізноманітнити і включити у розвиваючі заняття – можна заховати букву, яку ви вчите зараз, або відповідь на арифметичну задачу. Модифікувати ігри під особливості дитини, включаючи навчальні елементи в ігровий процес.

8. Граємо разом
Провести ревізію НАСТІЛЬНИХ ІГОР: квести, лото, морський бій і хрестики-нулики.

ІГРИ НА СПОСТЕРЕЖЛИВІСТЬ: знайти, що у нас в домі біле (кругле, м’яке тощо). І слідопити разом з мамою починають шукати. Якщо дітей багато, можна розділити на команди: ваша команда шукає біле, а ваша – кругле.

НА РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ «Іграшка загубилася» – дитина виходить за двері, а мама змінює іграшки місцями, або ховає одну іграшку в шафу. Набридло – можна поміняти іграшки, і знову буде цікаво!

МОВНІ ІГРИ. «Золоті ворота пропускають не завжди» а пропускають тих, хто назве … слово на букву А, кольору, цифри … «А давай згадаємо, скільки ти знаєш домашніх тварин, диких» тощо.

З 4-х років можна грати в РОЗВИВАЮЧІ ПЕРЕТВОРЕННЯ. Малювати будь-яку геометричну фігуру – на що схожа? Дотримуючись уяви, дитина домальовує: із кола може вийти сонечко, котик тощо. Можна обвести долоньку і перетворити її в пеньок, на якому виросли грибочки. Або малювати по черзі: мама малює будиночок, малюк – травичку, в результаті вийде ціла картинка. Дошкільник може вирізати малюнки і зробити колаж.

НА РОЗВИТОК УВАГИ: є малюнок, поки малюк відвернувся, мама домалювала будиночка віконце – що змінилося, знайди відмінність.
Ліплення. Пластилін краще розім’яти в руці, щоб був м’який. Створювати об’ємні фігури або картини на картоні. Спільно змішувати солоне тісто і ліпити з нього сюжетні картини.
СЮЖЕТНО-РОЛЬОВІ ІГРИ: розсадити ляльок і грати з ними в школу, дитячий сад. Можна відправитися в подорож – який чемодан знадобиться, що зберемо в нього? Робити курені під столом, придумати корабель з ковдри – куди попливемо, що стане в нагоді у дорозі, намалюй карту скарбів! З 5 років дитина довгий час може грати без всеохоплюючого включення батьків.

9. Самостійна ігрова діяльність
Грати разом – не означає цілий день займатися тільки дитиною. Чим молодша вона, тим більше залучення батьків їй потрібно. Проте і тут все індивідуально. Які справи малюк любить робити сам? Старші діти можуть проводити більше часу на власний розсуд. Дошкільнята раз у раз прагнуть будь-що створювати або грати в ігри, які самі придумали. Для цього, можливо, знадобляться якісь предмети, інструменти або обладнання. Можна організувати для них простір, забезпечити необхідним реквізитом: дитина зайнята грою, а у мами є вільний час для себе.

Мамо, не став надзавдання! Потрібно розуміти, що ти не самотня в новому стані. Подібного досвіду у звичайних людей немає. Буде режим – нормалізується побут і звільниться час для себе. Знайди свої ресурси, свій кисень. Подбай про себе, структуруй свій час і простір, тоді життєвий баланс відновиться!

Запозичено: https://www.psychologos.ru/…/84084-mama-na-karantine-kak-ne…
Автор світлини: FamVeld
Джерело: Getty Images/iStockphoto